A qui li agrada que, després d’haver treballat algunes hores en una activitat o projecte, el client o destinatari li digui que no vol pagar i se li ha de donar gratis? Crec que poca gent haurà dit que si. O potser ningú.
I en canvi, al nostre país, cada dia es pot sentir algú queixant-se per haver de pagar per aplicacions i serveis. Segurament no tot és culpa de la gent: les aplicacions de Google o Whatsapp han contribuït a estendre el costum de tenir serveis útils i ampliament utilitzats a cost 0.
Després, quan una empresa (o en molts casos un programador independent) inverteix temps, i per tant diners, en la creació d’una aplicació, tota aquesta gent s’escandalitza perquè cal pagar per utilitzar-la.
Ells pensen en gastar diners, quan els poden invertir.
No estic dient que calgui posar-se a comprar tot el que trobem. Simplement, cal estudiar les diferents alternatives i veure què ofereix cadascuna. I sobretot, intentar preveure com de sovint utilitzarem aquell servei.
Per exemple, cada vegada més usuaris paguen els 12€ mensuals que costa Netflix, però molts propietaris d’iPhone no paren de queixar-se si els hi dius que tenir 50Gb a iCloud, per poder fer les còpies de seguretat de les fotos i de la resta de contingut del telèfon, els hi costarà 1€ al mes. O et miren amb cara de veure un animal extingit quan els hi dius que has pagat 21€ per la versió d’iPad de Things 3 (i això abans d’explicar que també cal comprar la versió d’iPhone per 10€ o la de Mac per 55€).
Però si és una aplicació que utilitzo cada dia, tant a la feina com a casa, i ja he provat les alternatives gratuïtes sense trobar-ne una que compleixi amb els meus requisits, a mí em sembla normal tenir-la.
O un altre cas real: pagar 1€ per treure els molestos anuncis a una aplicació utilitzada varies vegades al dia. La resposta a la suggerència que pagués va ser: “jo no penso pagar ni un cèntim per una aplicació”. Ara aneu a dir-li que no penseu pagar ni un cèntim per la seva feina, a veure què passa.
I quan la societat encara no ha entès el valor dels serveis, ens arriba un canvi de model en moltes aplicacions: passar d’un pagament únic inicial al model de subscripció. És evident que a la llarga s’acaba pagant més, però també ens assegurem el manteniment de la plataforma, ja que si el desenvolupador només cobra una vegada és possible que quan baixin les vendes de l’aplicació deixi d’oferir millores i corregir errors per dedicar-se a una altra cosa. En canvi, si hi ha una subscripció mensual, ens assegurem que hi haurà un manteniment i una millora continua, ja que els ingressos regulars fan que aquell servei formi part de la seva forma de vida i, per tant, li surti a compte dedicar-hi més esforços.
No tothom té les mateixes necessitats i necessita els mateixos serveis. No hi ha un servei que es pugui recomanar a tothom. Cal valorar en cada cas què s’obté a canvi dels diners i si ens compensa la despesa d’acord a les necessitats.
Comprar perquè sí és utilitzar malament els diners; però no comprar quan obtindríem avantatges que ens beneficiarien, també.